Mantelzorgondersteuning

De mantelzorgmakelaar

Een mantelzorgmakelaar biedt hulp en informatie aan mensen die zorgen voor een naaste, zoals een kind, ouder of partner die veel zorg nodig heeft. Als mantelzorger komt er vaak veel op u af. Het regelen van zorg kan een ingewikkelde en tijdrovende klus zijn door de vele wetten en formulieren. Hierdoor kunt u het gevoel krijgen van het kastje naar de muur gestuurd te worden, wat zorgt voor veel stress en onzekerheid. De mantelzorgmakelaar is er om u te ondersteunen bij deze taken, zodat u meer rust en tijd heeft om de zorg goed te verlenen. Een mantelzorgmakelaar wordt veelal kortdurend ingezet ongeacht ziekte of aandoening. Voor langdurige ondersteuning is de casemanager dementie er specifiek voor u en uw mantelzorger zolang u thuis woont. U bereikt de casemanager dementie via de oranje button “Hulp aanvragen” op deze pagina.

Hoe komt u in contact met een mantelzorgmakelaar?

De casemanagers dementie, wijkverpleegkundige of mantelzorgconsulent kunnen u helpen om in contact te komen met een mantelzorgmakelaar. Ook kunt u zelf een mantelzorgmakelaar benaderen via de beroepsvereniging van mantelzorgmakelaars. Op www.mantelzorg.nl treft u alle informatie aan op het gebied van mantelzorgondersteuning.

Wat doet een mantelzorgmakelaar?

Een mantelzorgmakelaar helpt u met de regeltaken rond de zorg. Dit gaat verder dan alleen de zorg zelf; het omvat ook hoe u de zorg kunt combineren met werk en andere verplichtingen. Denk hierbij aan zaken als zorg en welzijn, wonen, inkomen, wet- en regelgeving en verzekeringen. De mantelzorg- makelaar luistert, informeert en regelt zaken voor u, maar u houdt altijd de regie in handen.

Taken van een mantelzorgmakelaar

Mantelzorgmakelaars kunnen u ontzorgen op verschillende gebieden zoals:

  • Begeleiden bij het aanvragen van indicaties en beschikkingen vanuit de Wlz en Wmo.
  • Ondersteunen bij de aanvraag en opstart van een Persoonsgebonden budget (PGB) en organiseren van persoonlijke hulp op maat.
  • Zoeken naar passende zorgoplossingen en zorgaanbod in de buurt.
  • Hulp bij het voorbereiden van keukentafelgesprekken (Wmo).
  • Invullen van formulieren en contracten.
  • Contact leggen en onderhouden met instanties zoals het zorgkantoor, de zorgverzekeraar, gemeente, CIZ, CAK, en SVB.
  • Aanvragen en regelen van hulpmiddelen en huishoudelijke hulp.
  • Organiseren van respijtzorg en regelen van dagbesteding en vervoer.
  • Informatie geven over financiĆ«le gevolgen van zorg, belastingvoordelen, subsidies en toeslagen.
  • Voorbereiden en begeleiden van gesprekken met werkgevers over de combinatie van werk en mantelzorg.

Wat zijn de kosten?

Een mantelzorgmakelaar kan gratis zijn als:

  • Mantelzorgmakelaars werkzaam zijn bij een mantelzorgsteunpunt.
  • Uw zorgverzekeraar de mantelzorgmakelaar vergoedt via een aanvullend pakket.
  • Uw werkgever bereid is te betalen voor de mantelzorgmakelaar.
  • De mantelzorgmakelaar ook werkzaam is als cliĆ«ntondersteuner, verbonden aan een zorgkantoor of gemeente.