Nieuws

9 oktober 2025

“Een gids in de jungle van dementiezorg”

Saskia over haar werk als casemanager dementie bij Liemosa

We gaan in gesprek met Saskia, casemanager dementie bij Liemosa. We vroegen haar naar haar achtergrond en wat haar heeft gemotiveerd om casemanager te worden. Saskia vertelt: “Ik werkte als wijkverpleegkundige maar vond dat lastig te combineren met mijn privé situatie. Daarna werkte ik een tijd als transferverpleegkundige in het ziekenhuis, maar ik miste het persoonlijke contact in de wijk. Tijdens mijn werk als wijkverpleegkundige kwam ik regelmatig in aanraking met casemanagers dementie. Ik vroeg me af of het werk wel afwisselend genoeg zou zijn, gezien het zich richt op één ziektebeeld en één doelgroep, ouderen. Na overleg met oud collega’s besloot te solliciteren op de functie van casemanager dementie. Vervolgens heb ik de post-hbo-opleiding tot casemanager gevolgd, die toegankelijk is voor mensen met een achtergrond in social work of verpleegkunde. Ik ben oorspronkelijk maatschappelijk werker en heb daarnaast HBO-Verpleegkunde gedaan.

Toen ik als casemanager dementie aan de slag ging, bleek het perfect bij me te passen. In de verpleging heb je veel protocollen en regels, terwijl dat in het maatschappelijk werk veel minder is. De functie combineert voor mij het beste van twee werelden: duidelijke richtlijnen vanuit het specialisme, maar ook de vrijheid om een casus op mijn eigen manier aan te pakken en te bepalen wat nodig is.”

Afwisselend werk
“Het werk is veel afwisselender dan ik dacht. Hoewel de ondersteuning draait om de persoon met dementie, heb je in 80% van de tijd contact met de partner, kinderen of andere naasten. Er is enorme diversiteit in sociale niveaus in de huishoudens die ik bezoek. Daarnaast heb ik veel contact met de verschillende hulpverleners en ben ik bezig met het bespreekbaar maken van het taboe rond dementie in de gemeenschap. Elke situatie vraagt om een andere aanpak.”

Uitdagingen
“De uitdaging is om bij elke casus de juiste hulpvraag te achterhalen. Waar lopen mensen tegenaan? Hoe kunnen we bijvoorbeeld hulpmiddelen of domotica inzetten. Is dagbesteding of verhuizen naar een woonzorgcentrum passend? Sommige mensen hebben een groot netwerk, anderen juist niet. Of er is wel een netwerk, maar mensen vinden het heel moeilijk om hulp te vragen. Dan is het mijn taak om dat netwerk te betrekken. Elke fase van dementie vereist andere ondersteuning.”
“Ik vind het frustrerend als mensen tussen wal en schip vallen. Bijvoorbeeld als iemand zijn hele leven al psychiatrische problemen heeft en nu dementie krijgt. En hij of zij niet goed past in de geestelijke gezondheidszorg, maar ik als casemanager dementie ook niet de juiste middelen heb voor het psychiatrische aspect. Psychiatrische problemen vragen vaak om een directe aanpak, terwijl dementie een meer bewegende benadering nodig heeft. Het is ook ingewikkeld als er meerdere instanties en financiële stromen betrokken zijn, of als er alcohol in het spel is. Dan kan een diagnose pas na drie maanden zonder alcoholgebruik worden gesteld, wat de juiste zorg bemoeilijkt. Gelukkig werk ik vaak prettig samen met specialisten ouderengeneeskunde en andere hulpverleners. Als we samen tot een goede diagnose komen, geeft dat veel voldoening.”

Wat maakt je werk leuk?
“Ik vind het heel fijn dat ik veel kan betekenen voor mensen met dementie en hun naasten. Zij maken dit proces meestal maar één keer mee, terwijl het voor mij dagelijks werk is. Ik ken de weg. In elke fase van het ziekteproces kijk ik welke informatie relevant is. Ik help mensen met het maken van keuzes door de gevolgen inzichtelijk te maken. Ik bespreek de voor- en nadelen en kijk of de gekozen oplossing veilig is. Ik deel mijn kennis, waardoor de ziekte niet minder erg wordt, maar ik mensen wel kan helpen in de ‘jungle’ van alles wat op hun pad komt. Ik hoor vaak terug dat ze het fijn vinden dat ze er niet alleen voor staan.“

Toekomst van casemanagement
“Gezien de dubbele vergrijzing, het tekort aan plekken in een woonzorgcentrum en het feit dat mensen langer thuis wonen, denk ik dat onze rol steeds belangrijker wordt. Wij kunnen de zorg organiseren en de contacten met verschillende hulpverleners coördineren, zodat iedereen weet wat zijn of haar rol is.“

Meer weten? Stuur een mail naar info@liemosa.nl.